Khamis, 19 April 2012

GARIS PANDUAN PENDAWAIAN ELEKTRIK DI BANGUNAN KEDIAMAN


PENGENALAN


Garis panduan ini dibuat berdasarkan kepada Akta Bekalan Elektrik 1990, Peraturan-Peraturan
Elektrik 1994, Standard MS IEC 60364:2003 ‘Electrical Installations of Building’, MS 1936:2006 ‘Electrical Installations of Building - Guide To MS IEC 60364’ dan MS 1979:2007 ‘Electrical Installations of Building – Code of Practice’.


Garis panduan ini dibuat hasil dari perbincangan dengan wakil-wakil daripada institusi yang ditauliah, pegawai-pegawai teknikal (Keselamatan dan Pembekalan) Suruhanjaya Tenaga (ST) Ibu Pejabat dan ulasan pihak industri. ST mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang terlibat terutamanya kepada MARA (Institut Kemahiran MARA), GIATMARA (Pusat GIATMARA), Kementerian Belia dan Sukan (Institut Kemahiran Belia Negara dan Institut Kemahiran Tinggi Belia Negara), Jabatan Tenaga Manusia (Institut Latihan Perindustrian) dan pihak industri serta institusi yang telah banyak memberi kerjasama di dalam menggubal dan melengkapkan garis panduan ini.


TUJUAN

Garis Panduan Pendawaian Elektrik di Bangunan Kediaman ini disediakan sebagai panduan pendawaian kepada semua Pendawai dan Kontraktor Elektrik untuk melaksanakan sistem pendawaian elektrik di rumah-rumah kediaman sebagaimana yang dikehendaki oleh Peraturan-Peraturan Elektrik 1994.



Panduan ini dibuat secara ringkas dan padat bertujuan untuk memudahkan sistem pendawaian elektrik di bangunan-bangunan kediaman dibuat dengan sempurna dan selamat untuk digunakan bagi menepati keperluan asas pendawaian. Panduan ini juga berguna kepada pemunya bangunan kediaman atau pepasangan pendawaian supaya keperluan pendawaian elektrik yang sempurna dan selamat di kediamannya dapat dikenali.



Semoga dengan adanya panduan ini, ianya dapat memastikan semua pendawaian elektrik dapat
dibuat berpandukan kepada kaedah dan peraturan keselamatan pendawaian yang betul serta
dapat mengelakkan daripada sebarang kemalangan elektrik yang mungkin akan berlaku. Keperluan keselamatan dalam kerja-kerja pendawaian elektrik hendaklah dipatuhi bagi mengelakkan apa-apa kemalangan sama ada yang boleh menyebabkan kecederaan fizikal, kehilangan nyawa atau harta benda. Keperluan ini boleh dirujuk pada Lampiran I.



RUJUKAN

Akta Bekalan Elektrik 1990;
Peraturan-Peraturan Elektrik 1994;
Standard MS IEC 60364:2003 ‘Electrical Installations of Building’;
MS 1936:2006 ‘Electrical Installations of Building - Guide To MS IEC 60364’; dan
MS 1979:2007 ‘Electrical Installations of Building – Code of Practice’.

Download Buku Panduan dari ST di sini


Tiada ulasan:

Catat Ulasan